22 juni 2015

Recension - Varg bland vargar av Hans Fallada


Efter Tysklands nederlag i första världskriget och Versaillesfredens förödmjukande villkor föll Weimarrepubliken samman – ekonomin, kulturen och landets styre förlorade fotfästet. I Varg bland vargar skildras den vanliga människans kamp för att överleva i ett samhälle på väg mot katastrof.

I centrum står Wolf och Petra och deras kärlekshistoria. Wolf är en före detta soldat, numera spelare och rumlare. Petra har tidigare försörjt sig på prostitution. De faller allt djupare ner i svält och misär, och gång på gång tvingas Petra pantsätta sin enda omgång kläder för att förse Wolf med pengar till kortspel. Förlorar han har hon inget annat val än att naken tillbringa dagar till sängs i deras usla hyresrum tills Wolf lånat, tiggt eller spelat ihop tillräckligt för att lösa ut kläderna från pantbanken.

I romanen möter läsaren ett rikt persongalleri, med många oförglömliga personligheter från samhällets alla skikt, i ett Berlin där extremism frodas på både höger- och vänsterkant, där arbetslösheten är överväldigande, inflationen närmast ofattbar och korruption och dekadens breder ut sig. Samhället bryts ner, den lilla människan överlever knappt och grunden läggs för nazisternas fasansfulla maktövertagande.
 

Omdöme
Det tog en mindre evighet för mig att läsa ut den här boken. Men det var inte för at den var dålig. Jag tycker i själva verket att den var riktigt bra.

Den är trögläst eftersom det inte händer så jätte mycket i den som för berättelsen framåt. I alla fall inte de första två trededelarna av boken. På slutet händer det en hel del spännande saker. Det kändes ibland som att man stod och trampade på samma ställe utan att komma någon vart.

Men jag tycker som sagt att boken var bra i sin helhet. Det är ganska många karratärer att hålla reda på och det var lite förvirrande i början. Jag gillade speciellt Wolfgang Pagel eller Wolf som han ibland kallas. Jag gillade flera andra karraktärer också men jag tycker han stack ut lite extra.

Jag gillar språket i boken, fast det tog ett tag att vänja sig vid det. Falladas beskrivningar är väldigt målande. Det var framförallt Falladas språk och beskrivningar som höll kvar mitt intresse för boken när det gick lite trögt.

Jag kan varmt rekommendera Varg blanad vargar och kommer förmodligen läsa Hans Falladas andra böcker inom en snar framtid.

Originaltitel: Wolf unter Wölfen
Antal sidor: 979
Förlag: Lind & Co (rec.ex.)
Utgivningsår: 2015
Första meningen: På en smal järnsäng låg en ung man och en ung kvinna och sov.
Betyg: 4

Köp den här: Adlibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar