06 augusti 2014

E-böcker

Jag tänkte prata lite om e-böcker.
Det finns väldigt blandade åsikter om e-böcker och det är många som inte gillar e-böcker för att de tror att de konkurrerar ut fysiska böcker. Personligen tror jag inte att fysiska böcker helt kan ersättas med e-böcker. Jag tror att behovet av fysiska böcker alltid kommer att finnas.

Jag läser både e-böcker och fysiska böcker. Jag tycker att båda formaten har både för och nackdelar och ibland föredrar jag att äga den fysiska boken och ibland e-boken.

Några fördelar med e-böcker är:
  • De tar i princip ingen plats alls. Jag har över 400 böcker på min kindle som jag kan ta med överallt så jag har alltid något att läsa utan att behöva ta med mig massa tunga böcker.
  • Det är inte lika jobbigt att läsa en tjock bok. En e-bok på 1000 sidor är så mycket lättare att läsa en en fysisk bok på 1000 sidor.
  • Det finns hur mycket gratis böcker som helst på amazon. De som jag har läst har varit bra men det finns så klart riktigt usla böcker där så man får se till så man läser recensionerna som finns.
Några nackdelar är:
  • De har högre moms än fysiska böcker vilket gör att de ibland är dyrare eller lika dyra som fysiska böcker.
  • De kan vara jobbiga att läsa om man inte äger en läsplatta.
  • De kan lättare spridas illegalt över internet.
Det var bara några för och nackdelar med e-böcker.



En annan sak många har varit upprörda över är att bokförlag skickar e-böcker som recensions exemplar utan att ha frågat om det är okej först.
Jag har tagit emot några recensions exemplar som e-böcker, men då skrev jag att jag kunde ta emot dem som e-böcker när jag frågade efter dem. 
Jag tycker absolut att bokförlagen ska fråga om det är okej först att skicka som e-bok eftersom alla inte har en läsplatta och det blir väldigt jobbigt att läsa en bok på datorn, mobilen eller surfplattan. 
Jag tycker också att de ska skickas som e-böcker med framsida och helst inte i pdf-format. Jag fick några i pdf-format som varken hade framsida eller var döpta till bokens titel vilket var lite jobbigt eftersom när jag förde över dem till läsplattan blev texten så liten så den knappt gick att läsa och jag visste inte vilken bok som var vilken efter som de bar hett "inlaga" eller "layout". 
Jag har fått e-böcker i rätt format och de har varit mycket enklare att läsa. Kan rekommendera Modernista om ni är villiga att ta emot e-böcker som recensions exemplar. Kan också rekommendera NetGalley om ni läser böcker på engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar