01 oktober 2013

Recension av: När gud var en kanin – Sarah Winman


Jag delar in mitt liv i två delar. Inte riktigt ett Före och ett Efter, utan mer som om de vore bokstöd som håller samman löst fladdrande år av tomt grubblande, år av de sena tonåren eller tidiga tjugoårsåldern när vuxendomens kappa inte riktigt passar ännu. Förlupna år som jag inte slösar tid på att minnas. Så börjar denna underbara debutroman av Sarah Winman.

Boken handlar om att växa upp, kärlek och motgångar. Man får följa med under hela Ellys uppväxt, från barnsben tills en bit in på hennes vuxna liv. Under hela berättelsen märker man hur hon formas utifrån händelser och människor som kommer in i hennes liv som kaninen som hon döper till gud och Ellys underliga kompis Jenny Penny till exempel. Elly har en stor kärlek och tillit till sin bror och de berättar allt för varandra.

Berättelsen berättas som om det är Elly som berättar den och den berättas på ett lättsamt språk. Det är ingenting i omgivningarna som beskrivs särskilt mycket, jag får inte riktigt någon direkt uppfattning av hur personerna i berättelsen eller platserna där den utspelar sig ser ut. Men det gör så att man tänker på händelserna i berättelsen mer tycker jag.

Det är mycket känslor i boken som kärlek, sorg, svek, lycka, förtvivlan. Hon har lyckats få med i princip alla känslor man kan tänka sig i boken och alla känslor förmedlas till läsaren på ett utmärkt sätt. Man riktigt kände hur känslorna bubblade i en i takt med berättelsen. Ingen annan bok har fått mig att känna känslorna så starkt som denna bok.

Jag kan varmt rekommendera den till alla! En underbar berättelse som jag tycker att alla ska ta del av. Det här är en av de böcker som hittills har gjort starkast intryck på mig.

Betyg: 5/5
Antal sidor: 332
Orginal titel: When God Was a Rabbit

(Boken kan köpas här)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar