15 november 2016

Recension - A flower for the queen av Caroline Vermalle


England, 1770. Young gardener Francis Masson is asked by the King to search for a rare orange blossom in South Africa. As his ship departs, Mason has no idea that he's about to embark on the adventure of a lifetime. During his hunt for the mysterious flower, he doesn't anticipate the untamed nature of the African continent, nor the subtle scheming of competing plant hunters. As he makes the acquaintance of eccentric botanist Carl Thunberg and his elegant accompaniment, Masson's fate once again takes an unexpected turn...

A lively adventure novel set against the vibrant backdrop of the South African countryside.

Omdöme
Jag gick in i den här boken utan att veta speciellt mycket om den. Jag frågade efter den på Netgalley eftersom det var en historisk roman och det lilla jag läste om den innan lät väldigt intressant.

Den handlar om trädgårdsmästare som åker till sydafrika för att hitta en sällsynt blomma. Han råkar ut för massa äventyr under resans gång och träffar även på en svensk botaniker som gör honom sällskap.

Jag gillade boken även om den inte gav något större intryck på mig. Även om det är en historisk roman fick jag inte riktigt den känslan, språket i boken kändes för mycket "nutid" för att man ska få den historiska känslan. Men jag gillade karaktärerna och det hände en hel del som höll igång berättelsen så att den inte blev allt för långtråkig att läsa.

Berättelsen var bra men den kunde ha varit bättre om man sattsats lite mer på språket i den.

Antal sidor: 271
Förlag: Bastei Entertainment (rec.ex., NetGalley)
Utgivningsår: 2014
Första meningen: "If I write one more obituary I swear it will be the seath of me," said Jack Grant, the corners of his young, purple-lipped mouth turned downwards in a petulant frown.
Betyg: 3


Köp den här: Amazon kindle, Google play, iTunes, Barnes & Noble

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar