04 juli 2015

Recension - En oväntad vänskap av Abdel Sellou


Abdel går på anställningsintervju.

Han gör det för att få en underskrift så att han ska kunna få ut bidragspengar att arbeta är han inte så intresserad av. Hela sin tonårstid har han levt som smågangster på Paris gator, helt bortom sina adoptivföräldrars kontroll, och han är beredd att göra lite vad som helst som kan resultera i pengar om det bara inte är alltför ansträngande.

Det är en stenrik man i rullstol som intervjuar honom. Han är totalförlamad efter en skärmflygningsolycka och behöver hjälp med precis allt.

Varför blir Abdel erbjuden tjänsten som personlig assistent åt Philippe Pozzo di Borgo i hans palats? Varför tackar han ja? Hur kommer det sig att han stannar i tio år?

I En oväntad vänskap berättar Abdel Sellou, förebild till Driss i filmen med samma titel, tillsammans med Caroline Andrieu om hur två människor kan förvandla varandras liv. 

Omdöme
En oväntad vänskap är en fantastisk berättelse om vänskap.

Jag såg filmen för ett tag sedan men jag kom inte ihåg så mycket av den, så jag kan inte riktigt jämföra boken och filmen med varandra. Jag tror i alla fall att boken har lite mer information, i alla fall om vad som hände senare, jag har för mig att filmen mest visar hur deras vänskap uppdtod, eller vad amn ska säga. Men jag kan ha fel eftersom jag som sagt inte kommer ihåg filmen så bra.

Men nu till boken. Jag tycker att den är välskriven och jag gillar verkligen språket i den. Den är lätt att läsa och berättelsen flyter på bra.

En väldigt bra bok och alla som har sett filmen och gillar den borde även läsa boken.

Originaltitel: Tu as changé ma vie - Intouchables pour toujours
Antal sidor: 232
Förlag: Libris (rec.ex.)
Utgivningsår: 2014
Första meningen: Jag sprang och sprang och sprang.
Betyg: 4

Köp den här: Bokus, Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar