05 november 2015

Recension - Katitzi & Katitzi och Swing av Katarina Taikon


Katitzi växte upp i Sverige för inte alltför länge sedan, och var som vilket annat barn som helst. Hon bråkade med sina syskon och lekte med sin hund, hon var snäll ibland och dum ibland precis som alla andra. Men trots att hon var som vem som helst så fick hon inte gå i skolan, inte bo i hus eller ens stanna särskilt länge på samma plats utan att bli bortkörd - bara för att hon var rom.

Omdöme
Jag kommer ihåg att jag läste några av Katitzi böckerna när jag var yngre. Jag tror att jag gillade dem väldigt mycket då, jag tyckte i alla fall väldigt mycket om dem nu.

När jag läser de här böckerna märker jag hur lite som faktiskt har hänt. Fördomarna och diskrimineringen existerar fortfarande, den enda skillnaden är väl egentligen att det protesteras mera mot dessa fördomar och diskrimineringar.

Jag hoppas att man läser dessa böcker i skolorna och att även vuxna läser dessa böcker. Då kanske fördomarna och diskrimineringen av folk som är annorlunda försvinner eller i alla fall minskar.


Antal sidor: 286
Förlag: Natur & kultur (rec.ex)
Utgivningsår: 2015
Första meningen: - KATITZI!!
Betyg: 4


Köp den här: Adlibris, Bokus

1 kommentar:

  1. Jag hoppas också att man läser de här böckerna i skolan. Förhoppningsvis kanske hela Katitzi-serien får lite nytt liv och uppmärksamhet nu med de nya utgåvorna.

    SvaraRadera