08 september 2014

Recension - Livslägen av Julian Barnes

I livslägen blandar Julian Barnes essä, fiktion och egna minnen i tre texter som alla reflekterar varandra. Det handlar om livets olika tillstånd, om det som lyfter oss och det som får oss att falla. Om ballongfärder och fotografi, kärlek och sorg, om att förena två saker eller två människor och om att skilja dem åt. Och om saknaden efter en älskad hustru som plötsligt rycks bort.

Omdöme
Jag gillade helheten -av boken men jag hade nog inte gillat texterna var för sig.
Den första texten tyckte jag var tråkig och jag förstod den inte riktigt. Det var en massa fakta och franska namn som gjorde den trög läst.
Den andra texten var lite förvirrande. Jag blev aldrig engagerad i den texten och hade svårt att hålla fokus på den.
Den tredje texten var överväldigande. Den kändes äkta och var fylld med känslor och funderingar kring sorg.
Jag tror att den här boken kan hjälpa alla som har förlorat någon närstående.
Tar man sig igenom den första texten så blir den bara bättre och bättre.

Originaltitel: Levels of life
Antal sidor: 120
Förlag: Forum (Rec.ex.)
Utgivningsår: 2014
Första meningen: Man för ihop två saker som ingen har fört ihop tidigare.
Betyg: 4

Köp den här: Adlibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar