25 augusti 2014

Recension - Tornrummets hemlighet av Niklas Janz

"Dessa böcker har blivit farliga. Något jag inte insåg när jag började skriva. Man nu ser jag ingen annan utväg än att gömma dem så väl jag kan, så de inte hamnar i deras händer. Jag vill inte förstöra dem ... De är mina förvirrade försök att få ordning i de märkliga upplevelser som lett mig in i denna återvändsgränd. Jag är jagad och snaran håller på att dras åt."
     I ett lönnfack i det hus familjen flyttat till hittar Mirjam tolv svarta skrivböcker. De är skrivna av Milan som tidigare bodde i huset och handlar om drömlandet Kangar. Till en början tycker Mirjam att böckerna är spännande läsning. Men snart börjar det hända saker i hennes liv som får henne att undra om inte Milans berättelse är sann.
     När så en av de svarta skrivböckerna blir stulen från Mirjams sovrum förstår hon att det är någon som håller henne under uppsikt. Någon som också vill läsa vad som står i Milans böcker. Någon som smyger omkring i trädgården om natten ...

Omdöme
Tornrummets hemlighet var lite svår att komma in i men den blev bara mer och mer spännande ju mer man läste. Jag gillade hur den skiftade mellan Milans drömvärld och Mirjams verklighet. Drömvärlden känns väldigt trovärdig och den är väldigt skickligt gjord.
     Jag gillade det mesta med boken. Ibland blir det väldigt mycket beskrivande vilket gjorde den lite seg men det vägdes upp med bitar där det istället hände väldigt mycket.
     Jag gillade den och ser fram emot att läsa den andra delen.

Antal sidor: 463
Förlag: Alfabeta pocket (Rec.ex.)
Utgivnings år: 2014
Första meningen: Mirjam såg skylten flimra förbi i mörkret: "Forshamra".
Betyg: 4

Köp den här: Adlibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar