22 juli 2014

Tisdagstips

Varje tisdag kommer jag rekommendera/tipsa om saker, för det mesta bokrelaterat men det kan även vara saker som filmer, låtar, tv-serier m.m. Ge gärna förslag på vad du vill att jag ska tipsa om.

Idag tänkte jag tipsa om författare.






  • Nicholas Sparks
Nicholas Sparks är en av mina favorit författare. Jag älskar hans böcker.
Han föddes den 31 december 1965 i Omaha, Nebraska och bor nu i New Bern, North Carolina. Han har publicerat 16 romaner och hans romaner berör ämnen som förälskelse, tragedi, och trohet. Romanerna har oftast inte något lyckligt slut.
Hans debut roman var The notebook (Dagboken - jag sökte dig och fann mitt hjärta), den kom ut 1996 och den har även blivit filmatiserad. En fantastisk bok och film. Den senaste boken han gav ut heter The longest ride och kom ut 2013. Många av hans böcker har blivit filmatiserade och filmerna är oftast minst lika bra som böckerna. Åtta filmatiseringar har kommit ut och den nionde, The best of me, kommer på bio i oktober. Även The longest ride och The choice ska bli filmer.
Andra böcker han skrivit är:


  • Anthony Marra
Anthony Marra har endast publicerat en bok som här helt otroligt bra. Hans debutroman heter A constellation of vital phenomena eller Definitonen av liv på svenska och kom ut 2013. Jag har skrivit en recension på den som ni hittar här. Vill ni läsa något mer av honom så har hen skrivit en novell som heter The Wolves of Bilaya Forest och finns som e-bok.
Anthony Marra bor i Oakland och är 29 år.


  • Sarah Winman
Sarah Winman kommer från Storbritannien och föddes 1964 i London. Hennes debutroman och enda bok än så länge heter When God was a rabbit, på svenska När Gud var en kanin den kom ut 2011. Jag har skrivit en recension på den som ni hittar här.
Hon är i grunden en skådespelerska och har medverkat i bland annat: Midsummer murders, Foyle's war och Holby city. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar