01 oktober 2013

Recension - Only väg is upp av Emmy Abrahamson

Only väg is upp handlar om En tjej som direkt efter gymnasiet flyttar till London för att starta ett nytt liv och förverkliga sina drömmar. Hon har sökt till världens bästa scenskola och hon planerar att skaffa sig en cool pojkvän. hyrt ett rum i en liten stad utanför London. Men när hon väl kommer dit blir det inte riktigt som han har planerat. Det är mycket tuffare än hon tror att överleva i England, hon måste hitta ett jobb och det är inte det allra enklaste också måste hon komma över sin oförmåga att ta kontakt med andra människor.
Filippa är lite som mig själv skulle jag säga, den där sociala biten med att ta kontakt med människor har vi gemensamt, vad kommer personen tycka om jag säger något? Kommer den tycka att jag är typ dum i huvudet eller något? Vad ska man säga? Hur gör man för att personen ska gilla en? Jag gjorde nästan samma sak, fast jag flyttade till en annan stad inom Sveriges gränser för att utmana mig själv som person. Om man inte vågar hoppa kommer man förmodligen inte utvecklas så mycket heller. Man går runt i samma spår hela tiden och nöter sönder det mer och mer, djupare och djupare. Vågar man hoppa istället eller byta spår, sätta sig i en obekväm situation, kan man upptäcka något nytt om sig själv. Filippa ville bort från vardagen och utveckla sig själv, hon ville tvinga sig själv att utvecklas att komma vidare. Jag fick uppfattningen om att hon var "skuggan" i Sverige, hon var den som fanns men inte märktes så mycket. När hon sedan kom till London bestämde hon sig för att sluta vara skuggan och det fungerade. Det är lättare att byta spår eller roll om man är bland folk som man inte känner, för de vet inte hur man var.
Den var lättläst och underhållande. Man svävar igenom den snabbt och enkelt. Jag tycker det var bra att det var lite uttryck på Engelska också var det lite Norska också och det var också bra tycker jag. Man lever sig in i det mycket mer då tycker jag, det blir mer trovärdigt och mer verkligt. Hade de norska skrivits på svenska hade det inte blivit lika levande, man hade inte kunnat höra det norska uttalet och det hade blivit konstigt och svårare att leva sig in i situationen.
En mycket läsvärd bok, underhållande, spännande, lite overkligt men ändå verkligt, man tänker lite om det verkligen kan hända och ja, det kan det väl, varför skulle det inte kunna hända? En bok jag tycker att ungdomar ska läsa, den visar att man kan förverkliga sina drömmar om man vågar, om man vågar hoppa kan allt hända.

Antal sidor: 235
Förlag: rabén&sjögren
Utgivnings år: 2012
Första meningen: Pling!
Betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar