01 oktober 2013

Recension - De vassa tändernas skog av Carrie Ryan

De vassa tändernas skog är första delen i en zombieapokalyps trilogi, det är även Carrie Ryans debutroman.
Mary lever i en isolerad by mitt ute i en skog full med zombies. Byn är omgärdad av stängsel som är det ända som skyddar byborna mot zombierna eller som de kallar dem "de oheliga". Byn styrs av ett systerskap som har Gud som herre. 
Mary drömer ständigt om en värld utanför stängslet. När hon tvingas leva med systerskapet inser hon att Systrarna vet mer än vad de är villiga att berätta, de bär på en massa hemligheter och Mary blir fast besluten att ta reda på vad det är Systrarna döljer för byborna. Men snart måste hon välja mellan sin dröm och sina plikter, mellan mannen som hon älskar och mannen som älskar henne. Livet i skogen är inte lätt och hon vet att minsta misstag kan betyda skillnad mellan liv och död.
Boken är bra skriven men jag trodde att den skulle vara läskigare. Den var väldigt spännande men den blev aldrig riktigt läskig. Jag gillade verkligen huvudpersonen som är Mary. Hon hade drömmar och var villig att göra allt för att ta reda på sanningen. Hon är nyfiken men ändå lite återhållsam. Hon visar väldigt mycket starka känslor.
Jag tycker det här var en jätte bra debut roman och kommer verkligen att läsa de andra två böckerna.
(Ett plus för snyggt omslag)

OriginaltitelThe Forest of Hands and Teeth
Antal sidor: 334
Förlag: Styxx Fantasy
Utgivnings år: 2011
Första meningen: Min mamma brukade berätta för mig om havet.
Betyg: 3/5
(Köp den på Bokus eller Adlibris)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar