01 oktober 2013

Recension - Kärleken passerade här en gång av Peo Bengtsson

Samuels tillvaro rämnar när Johanna avslöjar att hon har träffat en ny man. Beskedet kommer plötsligt, även om varningssignalerna har funnits där. Medan Johanna snabbt går vidare in i sitt nya förhållande, står Samuel kvar i spillrorna av det liv som han trodde skulle vara för evigt.
Nu måste Samuel lära sig att leva utan Johanna. Och hur blir det med barnen? Samuel försöker orientera sig i en obekant värld, där han är pappa ena veckan och nästa vecka... vadå? Han upptäcker att han nästan helt saknar nära vänner. Dem har han slarvat bort under åren med Johanna. Men Theodor finns där, Samuels äldsta vän, som också har upplevt en svår förlust i sitt liv.

Omdöme
Jag fick den här boken av Booked, och tyckte att det skulle bli spännande att läsa en bok om en skilsmässa då jag vuxit upp med skilda föräldrar, de skilde sig när jag var ca. två år.
Jag gillade boken väldigt mycket. Den innehåller mycket känslor och den griper tag i läsaren från första sidan och håller fast en ända till sista sidan. Den var väldigt svår att lägga ifrån sig och när man väl gör det kan man inte låta bli att tänka på den. 
Den väckte mycket funderingar kring mina föräldrars skilsmässa då jag vet att mamma träffade en annan väldigt tätt efter deras skilsmässa så jag kan inte låta bli att undra om det var så här det kändes för pappa.
Boken är väldigt bra skriven och lätt att läsa. Jag tycker att den funkar för både unga vuxna och äldre vuxna, jag skulle nog säga 20+ ungefär.

Antal sidor: 288
Förlag: Damm förlag
Utgivnings år: 2013
Första meningen: Johanna kommer hem och berättar att hon tänker lämna mig.
Betyg: 4
Köp den här: AdlibrisBokus eller Bokia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar