26 oktober 2018

Top 10 böcker på min önskelista

1. Bön till havet av Khaled Hosseini
Bön till havet är en kort bok som är inspirerad av den 3-åriga pojken från Syrien som drunknade i Medelhavet 2015 när han tillsammans med sin familj försökte ta sig till ett säkrare ställe.

2. Every breath av Nicholas Sparks
Jag har gillat alla Nicholas Sparks böcker jag läst hittills. Det här är hans nya bok som precis har kommit ut. Nicholas Sparks kärlekshistorier är alltid fulla med känslor och tar ofta upp viktiga/jobbiga ämnen. Jag har inte kollat exakt vad den här handlar om eftersom jag gillar att läsa hans böcker utan att veta så mycket om handlingen i förväg.

3. Den sista flickan av Nadia Murad
Nadia Murad fick Nobels fredspris för sin kamp för att avsluta användandet av sexuellt våld som ett vapen. I den här boken berättar hon om sin tid i fångenskap och om sin kamp mot Islamiska staten.

4. Brun flicka drömmer av Jacqueline Woodson
I den här boken berättar Jacqueline Woodson hur det var att växa upp som svart i USA på 1960- och 1970-talet. Den är skriven på fri vers. I år tilldelades hon ALMA-priset (litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne) för sin litteratur.

5. Little women and other novels av Louisa May Alcott
Jag samlar på Barnes and Nobles läderinbundna böcker och det här är den som står högst upp på den önskelistan.

6. Strange the dreamer av Laini Taylor
Alla har pratat om den här och alla verkar älska den så jag vill också läsa den och se om den är så bra som alla säger. Det är fantasy med magi, gudar och en mytisk försvunnen stad och mer vill jag egentligen inte veta innan jag läser den.

Den här boxen är så fin, och det är väl egentligen boksamlaren inom mig som vill ha den.

8. Red Queen 4-Book Hardcover Box Set av Victoria Aveyard
Har lyssnat på hela serien och älskade den så jag vill ha alla böckerna i bokhyllan också.

John Greens bros Hank Green har skrivit en bok. En sci-fi som vad jag har förstått det som handlar om en tjej som blir känd över en natt och hon måste hantera det samtidigt som hon ska försöka ta reda på vad "The Carls" är och vad de är ute efter.

10. The Clockmaker's Daughter av Kate Morton
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den här så jag citerar från Goodreads:
"Told by multiple voices across time, The Clockmaker’s Daughter is a story of murder, mystery, and thievery, of art, love and loss. And flowing through its pages like a river, is the voice of a woman who stands outside time, whose name has been forgotten by history, but who has watched it all unfold: Birdie Bell, the clockmaker’s daughter."


1 kommentar: