04 februari 2015

4 ljudbokstjänster

Här är några ljudbokstjänster som man kan prenumerera på.

1. e2go - 198 kr/månad
Lyssna hur mycket du vill så länge du prenumererar.

Jag har inte testat den här så mycket men den är ungefär som Spotify för böcker. Du betalar en summa varje månad och så länge du betalar kan du lyssna hur mycket du vill. Det finns ingen gräns på hur många böcker du kan lyssna på varje månad.

Tjänsten innehåller också e-böcker och precis som med ljudböckerna kan du läsa hur många böcker du vill så länge du betalar.

Det är en svensk tjänst med ca 13 000 titlar, både e-böcker och ljudböcker. Du kan lyssna på och läsa böckerna offline.

Du får prova tjänsten fritt i 14 dagar.


2. Storytel - 169 kr/månad
Lyssna hur mycket du vill så länge du prenumererar.

Storytel har jag testat och var mycket nöjd med den. Men jag lyssnade inte så mycket, vissa månader inte alls och valde därför att avsluta min prenumeration. Men det är en mycket bra tjänst om man lyssnar mycket på ljudböcker och läser många e-böcker.

Den här tjänsten är också svensk men den har också ett stort utbud med engelska titlar. Du kan lyssna på och läsa böckerna offline.

Du får prova tjänsten fritt i 14 dagar.


3. Audible - från ca 125 kr/månad ($14.95)
Du får en kredit varje månad som du kan använda till att köpa vilken bok du vill, jag köpte till exempel A Clash of kings som kostar ca $50 (ca 412 kr) för en kredit. Boken kan du sedan lyssna på när du vill och hur många gånger du vill, även om du säger upp prenumerationen.

Audible är den tjänst jag använder för tillfället och jag är mycket nöjd med den. Jag gillar att jag faktiskt köper boken för min kredit och inte bara lånar den medans jag är aktiv prenumerant.

Audible är en amazon tjänst och du kan synka ljudböckerna med kindle böckerna.

Det finns fyra olika prenumerationsalternativ:
Månadsalternativ
  • Gold: 1 kredit, $14.95/månad (ca 125 kr) - den jag har för tillfället
  • Premium: 2 krediter $22.95/månad (ca 190 kr)
Årsalternativ
  • Gold Annual: 12 krediter $149.50/år (ca 1 235 kr)
  • Premium Annual: 24 krediter $229.50/år (ca 1 895 kr)

Det finns böcker på flera olika språk (finns ca 685 titlar på svenska) men det finns så klart flest på engelska, det finns över 150 000 titlar totalt. Det finns ofta väldigt bra erbjudanden och är man medlem får man alltid 30 % rabatt på böckerna.

Prova fritt i 30 dagar (få en gratis bok).


4. LibriVox - GRATIS
En gratis tjänst där du kan lyssna på tusentals klassiker och andra böcker med utgången upphovsrätt. Jag har lyssnat på några böcker via LibriVox, som Jane Eyre till exempel, men jag tycker att det är oerhört irriterande med den lilla texten om att det är en LibroVox inspelning måste sägas innan varje kapitel. Också är det väldigt varierande kvalité på uppläsarna, ibland är de jätte bra och ibland jätte dålig. Det är inte heller säkert att det är samma person som läser hela boken vilket också kan vara störande.

Om du gillar klassiker och inte har problem med avbrott och byten av uppläsare lite då och då i böckerna (om du har otur) så är det en mycket bra tjänst.

Nu var det ett tag sedan jag använde LibriVox och kanske bara hade otur med de böcker jag valde. Min pojkvän har använt LibriVox mycket mer än jag och han har varit nöjd med de böcker han lyssnat på. Så om du gillar klassiker så tycker jag att du ska ge tjänsten en chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar