13 oktober 2014

Recension - Enders spel av Orson Scott Card

För att utveckla ett säkert försvar mot en attack från en fientlig, utomjordisk ras, föder staten upp barngenier och tränar dem till soldater. En lysande ung kille, Andrew »Ender« Wiggin, bor med sina snälla men distanserade föräldrar, sin sadistiske bror Peter och sin älskade syster Valentine.

Ender blir den i familjen Wiggin som värvas till stridsskolan, för rigorös militär utbildning. Enders förmågor skänker honom respekt och gör honom till en ledare i skolan. Samtidigt plågas han av känslor av ensamhet, rivalitet, press från de vuxna lärarna och rädsla för de invaderande utomjordingarna.

Är Ender den general jorden behöver? Kriget har rasat i hundra år, och jakten på den perfekta generalen har pågått nästan lika länge. Enders två äldre syskon är precis lika speciella som han, men på olika sätt. Tillsammans har de tre de förmågor som krävs för att bygga upp en ny värld.
Om världen överlever, vill säga

Omdöme
Jag gillade den här boken. Jag gillade speciellt karaktärerna, jag tycker att de var väldigt bra beskrivna och det kändes som att man var med i boken eller vad man ska säga. Ibland känns det som att man står utan för berättelsen men så var inte fallet här.

Det är svårt att tänka sig att boken skrev 1985. En del teknik de använder är mycket lik det vi använder idag. De har till exempel sina "skivor" som de spelar spel, söker information och kommunicerar med. De är också ute på "nätet" och skriver i forum, "nätet" finns överallt och de är ständigt uppkopplade. Jag tycker det är väldigt intressant.

Handlingen var bra och den var väldigt lätt att hänga med i. Måste ändå säga att det var hemskt att se hur vissa av barnen betedde sig och hur de vuxna utnyttjade barnen. Jag tycker att slutet kändes hastat, det var väldigt mycket information som skulle in i det sista kapitlet. Men jag tycker ändå att boken fick ett bra slut.

Orginaltitel: Ender's game
Antal sidor: 336
Förlag: Modernista (rec.ex.)
Utgivningsår: 2013
Första meningen: Jag har sett genom hans ögon, jag har lyssnat genom hans öron, och jag försäkrar att det är han.
Betyg: 4

Köp den här: Adlibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar