24 oktober 2013

Recension - Tusen bitar saknas av Katja Timgren


Tusen bitar saknas handlar om längtan efter liv, att kasta sig ut, möta den första stora kärleken. Men också om förlust och hur man blir vuxen i en bitvis mörk, orättvis och obegriplig värld.
Elis brinner för fotografering och flyttar till en främmande stad för att plugga på ett fotogymnasium. På den nya skolan möts Elis och Mirjam. Mirjam är fascinerande, och har sidor som Elis inte kommer åt. Vad är det Mirjam döljer?




Omdöme
Jag gillade boken den var spännande, intressant och känslomässig. Språket i boken är bra, den är skriven som om det är Elis som berättar och ordvalen och språket passar en tonåring. Katja ville skriva en bok om "att bli vuxen utan att bli kön" och det tycker jag att hon har lyckats väldigt bra med. Jag tänkte aldrig på vilket kön karaktärerna hade utan fokuset ligger på händelserna och känslorna i boken. En väldigt bra bok tycker jag.

Antal sidor: 239
Förlag: Alfabeta Bokförlag
Utgivnings år: 2013
Första meningen: "Jag försöker sitta still på sätet."
Betyg: 4

Köp den här: Adlibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar