08 februari 2022

Mumin och tillvarons gåta av Jukka Laajarinne


Muminpappan flyr vardagens enahanda och ger sig av med hatifnattarna. Snusmumriken vandrar i Ensliga bergen. Mumintrollet förvandlas i trollkarlens hatt och blir tvungen att fundera över sin identitet. Muminböckerna reflekterar över frågor som är välbekanta för oss alla: Vem är jag egentligen? Vilken är min plats i tillvaron?

Mumin och tillvarons gåta gör läsaren uppmärksam på den filosofiska sidan i Tove Janssons mästerliga sagoromaner. Vad har mumintrollen, Snusmumriken och Filifjonkan med Kierkegaard, Heidegger och Sartre att göra? Vad kan de ge den läsare som kämpar med de grundläggande frågorna i sitt eget liv? Följ med på en upptäcktsresa - om du vågar.

Omdöme
Jag vet inte riktigt hur jag ska recensera den här boken. Jag tyckte att den var intressant och den väckte många tankar och funderingar. Men jag kan för lite om filosofi för att riktigt kunna ge en rättvis reccension. 
För mig som inte är insatt i filosofiska teorier och sådant så var det en läsvärd bok eftersom den väckte mycket funderingar. Jag kan tycka att den var lite ytlig men hade den varit djupare kanske en som inte är superintresserad av filosofi gillat den.
Så för att sammanfatta så tycker jag att den är läsvärd men man kanske inte ska förvänta sig några djupare filosofiska dykningar.

Antal sidor: 206
Förlag: Alfabeta (rec.ex.)
Utgivningsår: 2015
Betyg: 4 av 5

Köp den här: Adlibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar