23 oktober 2014

Recension - Onsdagsklubben av Mary Alice Monroe

Till det yttre är det en bokklubb där fem kvinnor träffas en gång i månaden. Men för onsdagsklubbens medlemmar är det något långt värdefullare, de får tillfälle att dela varandras förhoppningar, farhågor och triumfer.

Eve – makens plötsliga död vänder upp och ner på hela hennes tillvaro och tar ifrån henne all den trygghet hon trott sig leva i.

Annie – en briljant advokat som vid fyrtiotre års ålder beslutar sig för att skaffa barn, men ingen vilja i världen kan ändra på verklighetens kalla fakta.

Doris – tvingas acceptera att hennes äktenskap är över. Trots makens svek finner hon en styrka som gör henne fri och lycklig.

Gabriella – den perfekta hustrun, modern och vännen, som erbjuder sin hjälp till alla men är rädd att be om den för egen del.

Midge – en konstnär som alltid går sina egna vägar. Plötsligt känner hon sig som en främling inför de människor hon ser som sina närmaste vänner.

Vad som än händer så har de sin bokklubb – och sin orubbliga vänskap till varandra.

Omdöme
Jag blev positivt överraskad av onsdagsklubben. Jag trodde inte att jag skulle gilla den så mycket som jag gjorde då personerna som det handlar om är mycket äldre än jag. Jag tycke att karaktärerna kändes ungdomliga.

Alla karaktärerna möter motgångar som de tampas med på olika sätt. Bokklubben och litteraturen har en stor del i deras liv. De söker tröst och inspiration i böckerna.

Jag gillade att litteraturen hade en så stor roll i boken och hur man fick "vara med" på några bokklubbsmöten där de diskuterade bland annat Gustav Flauberts Madame Bovary.

Jag gillade språket, det flöt på bra och hon beskriver miljöerna och karaktärerna i boken väldigt bra.
Jag kommer absolut läsa mer av Mary Alice Monroe.

Originaltitel: The book club
Antal sidor: 447
Förlag: Harlequin (rec.ex)
Utgivningsår: 2014
Första meningen: I kväll ska jag återvända till bokklubben.
Betyg: 4

Köp den här: Harlequin, Adlibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar