18 augusti 2014

Recension - Gone Girl av Gillian Flynn

Nick och Amy Dunne har varit gifta i fem år. De har börjat om på nytt i en trygg småstad i Missouri. Men på deras bröllopsdag försvinner Amy spårlöst. I parets villa finns tydliga spår efter en kamp på liv och död.
Misstankar faller snabbt på den äkta mannen, som bedyrar sin oskuld och gör allt för att få polis, medier och omvärld på andra spår. Samtidigt ger Amys flera år gamla dagbok en bild av Nick som börjat bli allt annat än trevlig.
Men är han verkligen en mördare? Och å andra sidan: Om han är oskyldig, var är Amy Dunne någonstans?

Omdöme
Den här boken levde verkligen upp till förväntningarna. Den var spännande och stundtals riktigt otäck. Den var lite jobbig att komma in i för det hände inte så mycket i början, men när man väl kommit in i berättelsen så var den helt omöjlig att lägga ifrån sig den.
Gillian Flynn lyckas styra läsaren genom hela boken.
Jag gillade dock inte slutet. Det var inte ett slut som jag förväntade mig, vilket är bra, men jag blev lite irriterad av det.
Jag tycker att boken förtjänar alla hyllningar den fått.

Originaltitel: Gone Girl
Antal sidor: 556
Förlag: Modernista (rec.ex.)
Utgivnings år: 2013
Första meningen:När jag tänker på min hustru tänker jag alltid på hennes huvud.
Betyg: 4

Köp den här: Adlibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar